Sammanfattning av 2013

Starten på året var väl sådär, blev sjuk i början av februari och det tog lång tid innan jag kände mig helt återställd. Hade ju enorma amibtioner inför 2013, men orken räckte inte riktigt till. Vad jag inte visste då var att det skulle bli värre, och värre...
 
I februari var vi med i tidningen Hästfocus i ett stort reportage och fick även pryda framsidan!

 
Kommer så väl ihåg när vi satt på hoppträning och Carro säger till mig... du Hanna... titta här... och jag tycker att nej, det kan väl vänta. NEJ det kan det inte, du vill läsa det här. Det var då vi fick mail från Falsterbo Horseshow och de ville ha med Turbo!
 
Tog sedan steget att låta min älskade trotjänare Amanjo vandra vidare till de gröna ängarna. Han lärde mig otroligt mycket genom åren.
 
 
Vi fick även förfrågan om jag ville vara med och rida Turbo på en clinic för Patrik Kittel, självklart svarade vi ja!
 
I slutet av februari fick jag hem Tösen, tanken var att ha henne på inridning, men sen som ni kanske vet, så blev hon kvar.
 
 
I mars blev jag uppsagd från min tjänst på Granngården p.g.a. arbetsbrist.
 
Jag och Turbo tränade flitigt för Nina Karlsson och vi började så smått med att lära honom trampa.
 
 
Premiär med ryttare för Tösen!
 
 

I början av mars tog jag med mig Carro och åkte till Stockholm för clinicen för Kittel! Oj vilka förväntningar vi hade! Större än så här blir det inte!
 
 
Vi kan väl bara konstatera att, alla är olika och en del saker passar vissa hästar och ryttare, andra inte. Turbo var i alla fall fantastisk och gjorde sitt bästa!
 
 
 
I mars bestämde sig min medryttare Kicki för att köpa Tösen. Det kändes så bra att slippa skiljas från henne!
 
Första starten med Turbo gjorde jag 21/4 MSV C:1 64,78% 4 av 15
 
 
I slutet av april hände det ofattbara.
Jag förlorade jag min fantastiska medryttare Kicki i en tragisk ridolycka.
Det går inte en dag utan att jag saknar henne.
 
18/5 MSV C:1 66,06% 3 av 12
 
 
 
 
23/5 valde jag att ta bort mina fina fina Curious som var med i olyckan med Kicki.
Ett jobbigt beslut, men som ändå kändes rätt.
 
 

Tar med en bild på mina vackra nordisar... Det var de som höll mig på benen den här perioden!
 
 
 
 
29/5 fick vi en underbar liten överraskning! Tösen fick en liten fölunge som ingen hade räknat med.
Kändes verkligen som att Kicki hade något med det att göra!
 
 
 
8/6 MSV C:1 68,40% 3 av 15
9/6 MSV B:4 48,26%
 
 
 
 
Debuten i medelsvår b gick sådär, han satte inte bytena alls vilket drar ner otroligt mycket då poängen räknas gånger två.
 
Tösen började gå allt bättre i ridningen och lärde sig snabbt vad de olika hjälperna betydde.
 
 
 
Midsommartävling på Björkliden med Turbo
22/6 MSV C:1 66,17% 3 av 8
22/6 MSV B:4 55,32%
23/6 MSV B:4 48,58%
 
Artikel i NWT om Tim
 
 
 
Vi jobbade på med kür-programmet inför Falsterbo och alla andra förberedelser. Det var massor som skulle fixas innan resan till Skåne.
 
 
I början av Juli var det som vanligt Välinge-veckan med Stefan Spak som tränare. Hade tänkt att Tösen skulle varit med, men eftersom hon hade en liten fölunge vid sidan fick hon stanna hemma. Red ett par pass på Turbo då Välinge är en av höjdpunkterna på året. Ville inte att han skulle gå för mycket eftersom vi hade en lång resa framför oss på måndagen efter.
 

Fick en idé och blev sugen på att köra in Tösen. Har kört en hel del tidigare, men det var ju några år sedan så jag tog hjälp av Helen Helgesson de första gångerna. Som med allt annat var Tösen otroligt lättlärd och samarbetsvillig.
 
 
Hittade en superfin vagn som jag bestämde att jag ville köpa.
 
 
FALSTERBO
 
Precis innan avfärd! Otroligt förväntansfulla!
 
 
 
Bensträckare på Kungsbacka ridskola på väg ner.
 
 
Installerade i husvagnen på campingen
 
 
Även storebror med familj kom ner!
 
 
 
Turbo installerad i sin box. Måste säga att han var helt fantastisk. Tog inte ett enda steg på hela resan!
 
 
Trimmade lite med proffsen som satt och red piaff och passage bredvid oss. Mäktig känsla!
 
 
 
Uppvisning dag 1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Uppvisning dag 2
 
 
 
 
 

 
 
 
Team Turbo nöjda efter en vecka i Skåne!
 
 
 Resten av sommaren var ganska lugn. Tim som var ganska liten när han föddes blev större och större.
 
 
 
 
Uppvisning på Dressyr-SM för ponny 15/8
 
 
 
 
 7/9 startade jag Turbo på Christinehamns ridklubb MSV C:2 63,44% 8 av 13
 
22/9 Hammarö RF MSV C:1 63,83% 7 av 11
 
29/9 Sunne RF MSV C:1 62,76% 3 av 7
MSV C:2 65,33% 3 av 8
 
I oktober tog jag en Welsh cob på prov, men det visade sig vara lite för mycket jobb med honom så han fick åka tillbaka til sin ägare.
 
 
Under tiden började jag träna en superfin P.R.E hingst,  Kurdo XI
 
 
Uppvisning Rudskogens dag 13/10
 
4/11 fick jag hem Kurdo på tillridning två veckor. Det slutade med att jag fick behålla honom på foder tills vidare!
 
 
 
Vi började med inkörning av Tösen och det gick hur bra som helst! Drömmen om att börja med bröllopskörning verkade kunna bli sann!
 
 
Premiär med vagnen!
 
 
Körde Tösen med vagnen i stan på juldagen, samma där, superduktig!
 
 
Med den här sammanfattningen vill jag passa på att tacka alla som har hjälpt mig under året och gjort det möjligt för mig att genomföra! Tack även till er som stöttade mig och fanns där när det var som tyngst.
 
Extra tack till:
Mamma & Pappa
Caroline
Dina Försäkringar
KRAFFT Hästfoder
Prepare Sport & Workwear
Hynboholms Gård
 
Jag önskar er ett riktigt Gott Nytt År och hoppas att 2014 blir lite lättare!
 
You never gonna know
If you never even try